Miért töredékes a középiskolások motiváltsága?
- Bakk L. Zalán
- Mar 27
- 1 min read

A középiskolások motiváltsága gyakran töredékes, és ennek oka viszonylag egyszerű. A természeti kultúrákban a tinédzsereket mentesítik minden kötelezettség alól, hogy a felnőtté válás gyorsan és biztosan végbemehessen. Ez nem azt jelenti, hogy ezek a fiatalok semmit nem csinálnak, épp ellenkezőleg: erős belső motiváció hajtja őket, és folyamatosan építik az életüket, az agyuk szüntelenül pörög, tétlenségnek nyoma sincs.
A civilizált világunkban ez másképp működik. Az iskolai rendszer és a társadalmi elvárások nem adnak időt a fiataloknak arra, hogy igazán magukra találjanak. Az akadémiai stressz és a túlzott teljesítményorientáltság csak elnyomja a belső motivációjukat, és nem engedi őket a saját jövőjük építésében fejlődni.
A kérdés az, hogyan segíthetünk nekik? Az első lépés, hogy leegyszerűsítsük számukra a világot. Segítenünk kell őket abban, hogy önmagukat és vágyaikat tisztán megfogalmazzák, majd az életükre reális tervet készíthessenek, és így valódi motivációhoz jussanak. Ha a fiatalok tisztában vannak önmagukkal, és tudják, hogy mi a fontos számukra, hová tartanak, akkor a belső hajtóerő újra életre kelhet.
A megoldás: önismeret és reális jövőtervezés. Ha a fiatalok képesek lesznek meghatározni a jövőjüket, akkor nemcsak motiváltabbak lesznek, hanem sikeresen felépíthetik az életüket, megszabadulva a külső és belső frusztrációktól. Ha valamit, akkor ezt a segítségkérést nem éri meg halogatni.